Tuhanded kilomeetrid Eesti Kontserdi teenistuses

Malbe naeratusega Eesti Kontserdi haldusjuhi Arno Jevgrafov on raudse närviga mees. Pole ka ime – tema vastutada on kõikide Eesti Kontserdi hallatavate majade hooldus ja turvalisus üle Eesti, hangete õiguspärane korraldamine, aga ka iga-aastase suursündmuse Saaremaa Ooperipäevade tehniline juhtimine. See kõik nõuab tohutult koordinatsiooni, detailitäpsust ja mis kõige olulisem – kohalolekut. Tema puhul võib öelda, et elu möödub ratastel – iga kuu koguneb töiseid maanteesõite kuni 7000 kilomeetrit. Autot oma teiseks koduks pidav Arno on Mercedes-Benzi ustav sõber juba aastast 2010 – just nii kaua on ta keeranud selle Saksa premium-tootja erinevate mudelite rooli.

Haldusjuhi tavaline tööpäev: lahendused sõidu pealt

Arno alustab päeva harva ühe ja sama laua taga – kontserdimajad Tallinnas, Jõhvis, Pärnus ja Tartus nõuavad pidevat kohaolekut. Et aega kasulikult kasutada, kulgevad sõidud telefoni teel erinevate tööolukordade lahendamisele ja partnerite ning töötajatega suhtlemisele, vahel tuleb ka tee ääres peatuda ja arvutis tööd teha. „Mul on autos olemas kõikvõimalikud töövahendid, sest tihti on kiireloomulisi muresid – isegi öösiti – mida tuleb minna ise lahendama ja selleks peab alati olema autos kõik vajalik avariitööde teostamiseks,“ naerab ta. Arno vastutada on ka eriprojektide ja kontsertide tehniline nõustamine, tihtipeale ongi vaid temal vastus kõigile tehnilistele küsimustele – alates valgustusest kuni lavatehnika väiksemate detailideni.

„Ma alustasin firmaürituste korraldajana Jõhvi kontserdimajas“, meenutab Arno. „Vastuvõtud, konverentsid, jõulupeod. See andis kõva kooli!“ Ta on nüüdseks olnud ürituskorralduses tegev juba 19 aastat ja näinud selle aja jooksul kardinaalseid muutusi nii seadustes, hankimise korras, turuolukorras kui tehnilistes lahendustes. „Aina rohkem kasutatakse LED-ekraane, projektoreid ning erinevaid tõstemehhanisme, mis teevad laval toimuva palju keerulisemaks – ja ka ohtlikumaks. Ka publik on aina teadlikum ja nõudlikum. See tähendab, et meiegi peame senisest rohkem keskenduma publiku turvalisusele, mugavusele, heli ja teeninduse kvaliteedile. Iga aastaga lisandub detaile, millega pean arvestama,“ arutleb Arno.

Ooperipäevade vedaja

Üks Arno südamelähedasemaid projekte on Saaremaa Ooperipäevad, kus ta on aastaid tegutsenud tehnilise juhina. Iga-aastane festival meelitab Saaremaale tuhandeid külastajaid ja Arno ülesanne on hoolitseda selle eest, et kõik tehnilised ja haldusküsimused oleksid lahendatud. Alates heli ja valguse kooskõlastamisest kuni väikseimate lavadetailide paigalduseni on Arno seal, hoolitsedes, et ooperikunst jõuaks publiku ette veatult. Festival ühendab tema jaoks nii tehnilise väljakutse kui ka vahetu kontakti kõrgkultuuriga. Arno sõnul on ooperipäevade korraldamine nagu orkestri dirigeerimine – kõik peavad koos töötama, et tulemuseks oleks midagi kaunist ja meeldejäävat.

„Ooperipäevad kestavad vaid nädal aega, aga tehniliselt on see nii suuremahuline projekt, et vajab aasta läbi tööd, tegemist ja stabiilset süvenemist“, muigab Arno. Aina rohkem tuleb tähelepanu pöörata keskkonnasäästlikkusele, päästeameti või omavalitsuse nõuetele, üldisele heakorrale, alltöövõtjate lepingutele. Väga palju on ürituskorralduses muutunud seadused nii Euroopa kui Eesti tasandil. Festivali korralduses on nüansse nii palju, et üritusele saabunud publik ei oskaks enamikule neist isegi mõelda. „Aga kui publik märkab välist muutust paremuse poole, on meeskonnaga eriti tubli töö tehtud,“ tõdeb Arno.

Koostöö Mercedesega algas Peterburi Jaani kirikust

Esimene Mercedes-Benz jõudis Eesti Kontserdi käsutusse aastal 2010, kui ehitati Peterburi Jaani kirikut ja Arnol oli vaja pidevalt objekti vahet sõita. See Mercedes-Benz Viano oli esinduse demoauto, millega Arno läbis ühe aastaga 145 000 kilomeetrit. „Antud autoga juhtus mul lõpuks Peterburis liiklusõnnetus, mille tagajärjel oli auto esiosa tugevalt vigastatud,“ meenutab Arno. „Politsei abiga sidusime radiaatori ja muud purunenud kinnitustega detailid koormarihmadega mootoritalade külge, paigaldasin purunenud velje asemel varuratta ja sõitsin Tallinna tagasi. Kui esinduses autot remontima asuti ja nähti vigastuste suurust, oli kõigi imestus suur, et auto oli kõigele vaatamata suuteline mind 380 kilomeetri kauguselt koju tooma.“ Siis ja ka korduvalt hiljem on Arno saanud veenduda, et Mercedes on turvaline ja töökindel.

Koostöö Mercedes-Benzi maaletooja, Vehoga, jätkub katkematult tänini – erinevaid kolmeharulist tähte kandvaid sõidukeid on täna Eesti Kontserdi autopargis 8, nende seas nii sõiduautod kui tarbesõidukid. Kõik autod sõidavad täpselt hooldusvälba alusel, on olnud vaid üksikuid tagasikutsumisi detailide parendamiseks või turvalisuse tõstmiseks. „Me oleme pidevalt teel, nii et autopartneri valikul oli töökindlus minu jaoks esmatähtis kriteerium. Alates meie koostöö algusest Mercedesega pole mitte ükski auto jäänud rikkega maanteele,“ kiidab Arno. „Loomulikult on minu õnn ning rõõm ka meie tublid bussi- ja autojuhid, kes hoiavad autosid nagu enda kodu.“

Tõeline brändisaadik

Kilomeetrite mõõtmine on Arno jaoks oskus omaette – tema igapäevane töökoormus on justkui pidev logistiline väljakutse. Kuidas jõuda õigeks ajaks punktist A punkti B nii, et jaksu jääks ja töö saaks tehtud? Tema Mercedes-Benz V-klass on siin tema truu kaaslane, pakkudes talle turvalisust ja töökindlust, mida nii pikkade vahemaade läbimisel vaja on. Arno sõnul on V-klass ideaalne valik inimesele, kes vajab samal ajal nii mahukust kui ergonoomilisust.

“Multifunktsionaalsus ja mugavus on minu töös lausa võtmesõnad, ning Mercedes-Benzi töökindlus aitab mul jõuda igale poole, kus mind vaja,” ütleb Arno. „Oma ametis olen aru saanud, kui oluline on näiteks mugav istmete klappimise või kiireemalduse võimalus – igasse autosse pole võimalik mahutada 6-8 inimest ühel sõidul ja kahte kontrabassi ning muid instrumente ja tehnikat järgmisel. V-klassi ringiseadistamise lihtsus on siinkohal asendamatu.“

Aastaid Mercedestega sõitnuna on ta ka omamoodi brändisaadik – jagades sõidukogemusi ja näpunäiteid kolleegidele ja sõpradele. “Kui oled iga päev nii palju teel, siis hakkad väikseimaidki omadusi hindama,” lisab ta. „Minu arust on V-klass üks õnnestunumaid autosid Mercedes-Benzi mudelivalikus, see ühildab endas kõik head omadused – mugavuse, turvalisuse, kasutuslihtsuse, multifunktsionaalsuse ja kvaliteedi.“

Aastate jooksul on Arno sõitnud nii mitmete erinevate Mercedes mudelitega, et oskab une pealt eelised välja tuua. Enda jaoks olulisimina toob ta välja 4MATIC neljarattaveo ja turvaliselt ning loogiliselt toimiva veoskeemi. „Minu V-klassil on suurepärane läbivus iga ilmaga väga erinevates teeoludes nii linnas kui maanteel. Tänu pikemale teljevahele on teelpüsivus isegi parem kui sõiduautol – kui pead sõitma lumesajus ühest Eesti otsast teise ja tagasi, õpid seda hindama,“ naerab Arno. Teise detailina rõhutab ta aga kvaliteetset helisüsteemi – Burmesteri kõlarite helikvaliteet on tema arvates juba kontserdisaali vääriline. „Kuna heli on nii hea, siis on uuel tasemel ka telefoniga rääkimise võimalused – jällegi üks detail, mis minu töös on määramatu tähtsusega,“ lisab ta.

Tulevikuplaanid logistikas

Tänaseks on igapäevane logistikamaailma keerukus, kontserdikorralduse ülesanded ja haldustööde argipäev teinud Arnost suurepärase probleemilahendaja. Armastus tehnika vastu on seadnud tema ette ka uudse ülesande – kas ja kuidas viia Eesti Kontserdi autopark üle elektrile? „Logistikavajadused sõltuvad palju meie kontserttegevuse mahtudest. Täna on meie kasutuses näiteks täiselektriline Mercedes-Benz EQT. Kuna see auto täidab ülesandeid linnasiseselt, siis sinna sobib oma funktsionaalsuselt hästi. Müra on väiksem, lisaks on ta kärme liikumisega ja mugav linnas toimetamiseks,“ kiidab Arno. Eesti Kontserdi ülejäänud sõidukitel on päevased läbisõidud üle 400 kilomeetri, nii et täies mahus veel elektrisõidukitele üle minna ei ole otsustatud – kiire graafik ei võimalda enamasti laadimiste jaoks lisaaega leida. Viimasel paaril aastal on aina enam lisandunud ka pikki sõite mööda Euroopa kiirteid, käidud on Prantsusmaa rannikul ja Roomaski. „Tehnoloogia areneb aga kiiresti, nii et lõpuks on üleminek elektrile ainult aja küsimus,“ kinnitab Arno. „Meie jaoks on oluline, et autopargi haldus oleks võimalikult murevaba ja seetõttu oleme tänulikud Veho meeskonna valmidusele toetada, aidata ja hoida meid turvaliselt liikumas!“