Uus Mercedes-Benz E-klass – 70-aastase dünastia värske troonipärija

Uus Mercedes-Benz E-klass istub uhkelt 70-aastase dünastia troonil, mille juured ulatuvad aastasse 1953. Kuigi ametlik nomenklatuur määratleti alles 1993. aastal, on E-klassi ajalugu rikkalik ja mitmekesine. Alustades esimesest mudelist, W120-st (1953-1962), kuni tänapäevase W214-ni on E-klass läbi aastakümnete pakkunud tipptasemel luksust ja sõidumugavust.

Järgnenud mudelid, nagu W110 (1961-1968) ja W114 (1968-1976), näitasid järjestikku edasiarendusi nii disainis kui ka tehnilistes lahendustes. Legendi staatuse sai aga 1976. aastal turule tulnud W123, millest sai läbi aegade üks populaarsemaid Mercedese mudeleid tänu õnnestunud disainile ja silmapaistvale töökindlusele.

W124 (1984-1995) tõi kaasa mitmeid tehnilisi uuendusi, kuid erilise tähelepanu pälvis 1993. aasta facelift, mille käigus võeti esmakordselt kasutusele mudelinimi E-klass. Sellele järgnesid W210 (1995-2003) ning W211 (2002-2009), mis mõlemad olid omas ajastus keskklassi sedaanide suunanäitajad. 

Neljanda põlvkonnaga (W212 2009-2016) tegi E-klass tehnoloogilise revolutsiooni. Olles küll välisdisainis pöördunud tagasi pigem kandilisema kujustuse suunas, oli auto see-eest pungil uut ja põnevat tehnoloogiat. Kõrgresolutsiooniga 7“ multimeediasüsteem ühes COMAND süsteemiga, PRE-SAFE Brake, Parking Assist, Active Blind Spot Assist, Traffic Sign Assist, Distronic Plus adaptiivne püsikiirusehoidja, 360-kraadine kaamerasüsteem jpm.

2016-ndal aastal esitletud viies põlvkond (W213,2016-2023) pöördus tagasi ümarate vormide juurde. Kujustus sai vägagi sarnane juba pisut varem esitletud S-klassile ja C-klassile. Digiajastu pealetulek tõi nägusale armatuurile kaks hiiglaslikku puutetundlikku ekraani ning analoognäidikud kadusid ajaloo prügikasti. Keskkonsoolis paiknenud multimeediasüsteemi juhtimise rullik asendus puuteplaadiga. Varustuse ja juhiabisüsteemide nimistu on üüratu ning neist saaks kirjutada lausa raamatu. Lisaks sedaanile olid valikus ka universaal, kupee ja kabriolett.

Värske troonipärija ehk W214

Paar aastat tagasi esitletud Mercedese täiselektrilised mudelid EQS ja EQE jätsid oma futuristlikkuses lausa lummava mulje. Aga kui sooviks pisut traditsioonilisemat välisilmet, sisepõlemismootorit, kuid ikkagi seda EQ-sarja tulevikuhõngulist virtuaalmaailma?

Värske kuuenda põlvkonna E-klass on pärinud suuresti oma eelkäija elegantse väljanägemise. Disain tundub rohkem evolutsiooniline, kui revolutsiooniline, kuid tegemist on siiski täiesti uue platvormiga. Esituled on  varasemast mudelist oluliselt agressiivsemad ning iluvõre on saanud inspiratsiooni EQ-mudelitelt. Sarnaselt S-klassile on ka uus E-klass saadaval keresse peituvate ukselinkidega, mis jätavad küljejoone „puhtaks“.

Eriti elegantseks muudavad välimuse kaheosalised LED-tagatuled, mille valguselemendid meenutavad Mercedese kolmeharulist embleemi. Koos värske disaini saanud esi- ja tagastangega tundub W214 eelmisest versioonist nõtkem ja saledam ning moodustab visuaalselt tervikliku proportsiooni. Samas on auto mõõtmed hoopis pisut kasvanud, pakkudes senisest rohkem ruumi just sisemuses. Kokkuvõtvalt mõjub uus välisdisain elegantselt ja oht seda S-klassiga segamini ajada on seda suurem.

Digitaalne kosmoselaev

Kui uue E-klassi välisdisain on pigem evolutsiooniline, siis interjööris leidub ka revolutsiooni algeid, mille mõjutusi tasub taaskord otsida EQ-sarja tippmudelitelt. Uue E-klassi ekraanid ei meenuta mitte järelmõttena armatuurile lisatud tahvelarvuteid, vaid need on kenasti armatuuri sisse integreeritud, tänu millele on üldpilt puhas, viisakas ja tundub loomulik. Eriti efektne näeb välja lisavarustusena saadaval oleva MBUX Superscreen, kus kaassõitjal on kasutada armatuuri peidetud kolmas ekraan, millega on võimalik netis surfata, mänge mängida või siis filme vaadata. Samas on süsteem nii kaval, et peidab pildi juhi eest ära, et teda autojuhtimisel mitte häirida.

Eelmiselt mudelilt tuttav multimeediasüsteemi puuteplaat on keskkonsoolist kadunud ning selle võrra on seal rohkem panipaiku. Loomulikult ei puudu juhtmevaba telefoni laadimine ning USB-C pesad. Ka nuppe on oluliselt vähemaks jäänud, nüüdsest käib kogu MBUX süsteemi juhtimine keskekraani või siis roolil paiknevate puutetundlike nupukeste abil. Küll aga on istmesoojendused ja -ventilatsioonid endiselt ukse peal lülititena alles – meie kliimas küllaltki tähtis ja sagedasti kasutatav funktsioon, mille juhtimine ei tohikski läbi ekraani käia.

Juhi ees paikneva näidikutepaneeli saab nupuvajutusega muuta kolmemõõtmeliseks, mis on juba tuttav viimaselt S-klassilt. Uudse lahendusena on saadaval ka armatuuril paiknev niinimetatud selfie-kaamera, millega saab salvestada videosid või siis näiteks Zoom-i videokoosolekutel osaleda. Mercedese MBUX multimeediasüsteem on saanud väga põhjaliku uuenduse ning selle graafika on varasemast märgatavalt parem. Auto suure digitaliseerimise põhiliseks võluks on jooksvalt üle interneti toimiv uuenduste lisamine, mis füüsiliste nuppude puhul poleks lihtsalt võimalik.

Jõuallikad

Kõik mootorid on saanud endale elektrilise abimehe, alustades kerghübriididest, kus kogutakse pidurdamisel tekkiv energia akudesse ning siis vajadusel jälle uuesti kasutusele võetakse ja lõpetades pistikhübriididega, mis võimaldavad ühe laadimisega puhtelektriliselt ja peaaegu hääletult sõita üle 100 kilomeetri. Bensiinil toimivaid versioone on kokku viis: E200 (2.0 R4 kerghübriid 204 hj), E350 (2.0 R4 258 hj), E450 (3.0 R6 kerghübriid 381 hj), E300e (2.0 R4 pistikhübriid, kombineeritult 313 hj) ning E400e (2.0 R4 pistikhübriid, kombineeritult 381 hj). Diiselmootorite valik on pisut ahtam: E220d (2.0 R4 kerghübriid 197 hj), E450d (3.0 R6 kerghübriid 367 hj) ning E300de (2.0 pistikhübriid, kombineeritult 313 hj).

Millise mootori peaks valima? Kõik sõltub Sinu sõiduharjumustest, igapäevastest teekondadest ning ootustest kütusekulu ja dünaamika osas. Kui dünaamika pole just esimesel kohal ning sooviks just võimalikult ökonoomselt kulgeda, siis on kindlasti heaks valikuks kaheliitrised kerghübriidid (sõltuvalt eelistusest kas diisel või bensiin). Aga kui igapäevasõidud mööduvad suuresti linnaliikluses ning kodune laadimisvõimalus on olemas, tasuks kaaluda pistikhübriidi soetamist – üle 100 kilomeetri elektrilist liikumist tagav akupakk suudab tõenäoliselt probleemideta tööle-lasteaeda-kooli-trenni teekonna ära katta ja vajadusel sekkub juba sisepõlemismootor. Kõige suurema emotsiooni pakuvad kindlasti just kuuesilindrilised jõuallikad, kui aga sellestki jääb väheks, siis AMG-versioone tuleb veel pisut oodata.

Sõiduomadused

E-klass on alati olnud mugav ja pehme auto ning polegi kunagi proovinud esineda sportlikult (AMG mudelirivi välja arvata). Samas ei tähenda see ameerikalikku lodevust ja juhitamatust – Mercedese vedrustus jätab teeoludest palju parema mulje, kui need tegelikult on. Kõik konarused lihvitakse siledaks ning mingisugust ebamäärast kurvis kaldumist ei esine. Olukord läheb veelgi paremaks, kui autole on tellitud ka Airmatic õhkvedrustus. Sellisel juhul hõljub W214 läbi liikluse eriti mõnusalt – ristuvaid pikirööpaid ning trammiteid Tallinnas ei eksisteeri. Varasema põlvkonnaga võrreldes tundub uue mudeli vedrustus veelgi rafineeritum ja siidisem.

Mercedes on läbi aegade hiilanud fantastilise manööverdamisvõimega, seda ka nelikveoliste mudelite puhul. Nüüdsest saadaolev nelikroolimine muudab kitsastes oludes sõitmise mänglevalt kergeks, kuna tagumised rattad keeravad esimestega 4,5 kraadi vastassuunas ning kahandavad pöörderaadiust oluliselt.

Olgugi et rooliratast peab tänu sellele manööverdamisel märgatavalt vähem pöörama, on see aeglasel kiirusel sobivalt kergeks võimendatud ning kiiruse kasvades muutub mõnevõrra raskemaks ja konkreetsemaks. Üheksakäiguline automaatkast vahetab nii sujuvalt, et käiguvahetusi ei tunnegi.

Lisavarustus ja juhiabisüsteemid

Mercedes-Benz on olnud alati väga eesrindlik uute ohutus- ja juhiabisüsteemide juurutamisel. Uue põlvkonnaga liiguti juba väga lähedale autonoomsele sõidule ehk E-klass saab tublisti hakkama peaaegu ilma juhi sekkumiseta. Adaptiivsed püsikiirusehoidjad, rea hoidmise ja vahetamise süsteemid ning liiklusmärkide tuvastamine on küll juba varasemast tuttavad, kuid uue mudeli juures on nende toimimist parendatud ja intelligentsemaks muudetud. Näiteks suudab auto ummikutes iseseisvalt liiklusvooluga kaasa minna ega vaja juhi sekkumist.

Mercedes me nutitelefoni äpp on tuttav juba varasemalt, ent selle funktsionaalsus on oluliselt suurenenud. Uue E-klassi puhul saad oma telefoni autoga ära siduda ning füüsilise võtme kaasas kandmine pole enam vajalik. Kindlasti põnev ning kasulik lahendus on GUARD 360° sõidukikaitse, mis jälgib pidevalt parkiva auto ümbrust ja sisemust. Autosse sissetungimiskatsest, parklas kriimustamisest või kasvõi sõiduki pukseerimisest saad telefoni kohe teavituse koos liikuva pildiga olukorrast. Ja kui kasutad targa kodu lahendusi, siis on võimalik oma autost ka toatemperatuuri muuta, põlema ununenud tuled kustutada ning palju muudki.

Uus E-klass täiustub iga päevaga. Personaalsus ja isikustamine on uue E-klassi arenduse juures olnud üks prioriteetidest ning hetkel töötab Mercedes tehisintellekti (AI) põhiste lahenduste kallal, et E-klass suudaks jälgida Sinu harjumusi ning sõidukit vastavalt seadistada – millal võiks rooli ja istmed sooja panna, milliseid kliimasüsteemi seadeid Sa eelistad sõltuvalt välistest ilmaoludest ning milline meeleoluvalgustus peaks autos valitsema vastavalt Sinu enda meeleseisundile. Elame päris põnevatel aegadel, kus auto pole ammu enam pelgalt transpordivahend.

Kokkuvõte

Kui tahad moodsat EQ-sarja sisemust, ent samas traditsioonilisemat väljanägemist ning sisepõlemismootorit, siis on uus E-klass ideaalne valik. Uue põlvkonna E-klass on omanäoline, kuid samas pürgib funktsionaalsuse, lisavarustuse ning kujustusega selgelt oma kallimate vendade kandadele. Välimus on muutunud eelkäijast märgatavalt luksuslikumaks ning interjöör teinud meeletu digihüppe. Tule tutvu uue E-klassiga Veho esindustes, registreeri oma huvi siin.